Europese Parlementsverkiezingen 2014: Standpunten ten aanzien van de euro
>> Sunday, May 11, 2014
Update, 13
mei 2014: CU en SGP toegevoegd.
Update, 21
mei 2014: tekst geheel herzien, standpunt Artikel 50 en Piraten toegevoegd.
Bent u vóór of tegen Europa, is volgens velen de vraag
bij deze verkiezingen, morgen 22 mei. Wat veel mensen lijkt te ontgaan is dat
er geen weg terug is. Ook
zijn er politici die denken dat we verder kunnen in Europa zonder
soevereiniteit op te geven. Men wil zich niet door Brussel regels laten
opleggen. Maar internationaal opererende bedrijven met soms zeer
grote budgetten en landen als de VS, China, Rusland, India en Brazilië
- en dichter bij huis Duitsland, Frankrijk en de Groot Brittannië - maken van
die soevereiniteit een lege huls. Wij zijn een
klein land dat in zijn eentje altijd aan het kortste eind zal
trekken.
En dan is er nog het onzalige project dat euro heet. Daar
komen we niet meer vanaf, hoe graag we dat ook willen. De
gevolgen die het uit de euro stappen zou hebben voor onze economie
zijn niet te overzien.
Het heeft dus meer zin om na te denken hoe we verder
moeten met Europa. De crisis van 2008 (kredietcrisis) en 2010 (eurocrisis)
hebben laten zien hoe kwetsbaar we zijn, en hoe belangrijk het is de politiek
op dat gebied goed te volgen.
In mijn laatste
stuk op Sargasso heb ik uitgelegd hoe de Europese politici proberen
de euro te redden met maatregelen die de instabiliteit
in de eurozone juist vergroten.
Om een goede keuze te maken in het stemhokje op 22 mei
heb ik standpunten van partijen ten aanzien van de euro tijdens de verkiezingen
voor het Europarlement in 2014 op een rij gezet. Ik heb me beperkt tot zaken
die met begrotingsbeleid en de euro te maken. Uitgebreide uitleg over ‘Duits
model’ en het ‘Europese Procrustesbed’ kunt
u hier vinden. Waarom we niet meer van de euro afkomen heb ik hier uitgelegd.
Partij
|
Link
|
Standpunt
|
Opmerking
|
Artikel 50
|
De euro is mislukt. Artikel 50 wil dat dit onder
ogen wordt gezien en Nederland goed voorbereid uit de eurozone laten stappen,
voordat het te laat is;
|
Het is onmogelijk om je voor te bereiden op
uittreden uit de euro. Een onverantwoordelijk standpunt dus.
|
|
CDA
|
Punten 3.1 en 3.2
Het economisch bestuur van de EU moet zeker stellen
dat geen enkel euroland nog langer door onverantwoord economisch en
begrotingsbeleid de rest van de EU in gevaar brengt. Daarom hecht het CDA
waarde aan een eurocommissaris als onafhankelijke begrotingsautoriteit;
3.2 Alle Europese lidstaten moeten zich houden aan
Europese economische beleidsaanbevelingen op straffe van sancties zoals
gesteld in het Europees semester;
|
One size fits all. Wie zich niet aan de regels wordt met sancties bedreigd. Dit beleid
veroorzaakt juist veel problemen, en is slecht voor de economische groei. Een
Europees Procrustesbed dat veel lijden veroorzaakt.
|
|
CU en SGP
|
ChristenUnie en SGP willen het vertrouwen in de euro
en de bankensector herstellen door goede naleving en handhaving van de
afspraken van het Stabiliteits- en Groeipact. Dit kan door automatische
sancties en het inhouden van subsidies of stemrecht in de Raad van Ministers.
|
Ook CU en SGP streven naar Europees Procrustesbed,
ofwel het Duitse model.
|
|
CU en SGP
|
ChristenUnie en SGP zijn voorstander van Europees
bankentoezicht, maar wijzen gemeenschappelijke risicodeling en daarmee een volledige
bankenunie af. Wanneer lidstaten er onvoldoende in slagen om orde op zaken te
stellen, is gecontroleerde uittreding uit de eurozone de beste optie. Het
uittredende land moet hierbij hulp krijgen om weer concurrerend te worden
|
Geen risicodeling vergroot instabiliteit.
Uit de euro zetten van een land zou het einde van
de monetaire unie betekend. Dit is niet realistisch.
|
|
D66
|
Overheidsfinanciën op orde
Het is in ons eigen belang dat alle landen waarmee
wij de euro delen hun overheidsfinanciën duurzaam op orde hebben. Dat is de
afspraak. Ook Nederland moet zorgen dat schulden en tekorten niet langer uit
de hand lopen. Dit vraagt om slim bezuinigingen, maar vooral om het aanjagen
van de economische groei. Door hervormingen
|
De titel boven de paragraaf zegt al genoeg.
Overheidsfinanciën zijn niet belangrijker dan groei.
|
|
D66
|
Wij willen strenge naleving door alle lidstaten van
het Stabiliteit en Groeipact, waarin we concreet hebben afgesproken binnen
welke grenzen landen overheidstekorten en schulden moeten brengen en hoe
economische groei bevorderd kan worden.
|
D66 houdt vast aan Stabiliteits en Groeipact. Een
betere naam hiervoor is het Instabiliteits en Krimppact.
|
|
GL
|
Punt C.1
Een verdragswijzing maakt de invoering van
euro-obligaties mogelijk, waarbij de eurolanden garant staan voor elkaars aflossingsverplichtingen.
De mogelijkheid om schulden te herfinancieren met euro-obligaties wordt
beperkt tot 60 procent van het bruto nationaal product (bnp). Ernstige
overtredingen van de Europese afspraken over economisch en begrotingsbeleid
worden bestraft met verminderde toegang tot euro-obligaties.
|
Dit komt het dichts in de buurt van het Modest Proposal
|
|
Piraten
|
Ruilmiddelen zijn een vorm van informatie.
Informatie over de waarde van een transactie. De Euro is momenteel het meest
gebruikte en tevens het wettelijke betaalmiddel maar niet het enige. Op
globaal niveau blijken cryptocurrencies te beantwoorden aan de behoefte om
snel en veilig wereldwijd betalingen te kunnen doen waar zonder de
beperkingen waar men met reguliere valuta tegenaan loopt. Op lokaal niveau
blijken ruilmiddelen zoals LETS goed te werken
|
Luchtfietserij als bitcoin (cryptocurrencies) en
LETS kunnen de euro niet vervangen. Ik heb niet de indruk dat ze erg veel
over nagedacht hebben.
|
|
PvdA
|
Op termijn is invoering van een vorm van eurobonds
mogelijk, maar eerst moeten de Europese economieën naar elkaar toe groeien en
de oprichting van de Bankenunie voltooid zijn. Eurobonds kunnen worden
gebruikt voor de financiering van de eerste 60 procent van de staatsschuld, daarboven
kunnen landen zelf obligaties uitgeven. Met eurobonds kunnen we de kracht van
de gezamenlijke Europese economieën gebruiken om de financieel-economische
stabiliteit te vergroten.
|
Bankunie en Eurobonds voor 60% schuld is goed,
maar onduidelijk is wat de termijn is, de crisis moet nu opgelost worden,
niet morgen als “de economieën naar elkaar toe zijn gegroeid” – dan is het te
laat.
|
|
PvdA
|
Er moet een einde komen aan het ondermijnen van
sociale rechten in de lidstaten als gevolg van afspraken rondom de Europese
interne markt.
|
Ja, maar graag concreet maken. In regering doet
Jeroen Dijsselbloem nu precies het tegenover gestelde.
|
|
SP
|
Punt 3.9:
Het tegen elke prijs vasthouden aan de euro in de
huidige vorm moet stoppen. Alternatieven moeten mogelijk zijn, waaronder een
gecontroleerd uittreden door lidstaten. Daarvoor moeten plannen worden
opgesteld, ook om een ontvlechting van de euro zo gecontroleerd mogelijk te
kunnen laten verlopen en de schadelijke gevolgen van het uiteenvallen zoveel
mogelijk te beperken.
|
Dit is geen realistisch standpunt.
|
|
SP
|
Punt 4.4
Landen dragen een eigen verantwoordelijkheid voor
hun banken. Solidariteit tussen landen betekent
niet dat we voor elkaars banken garant moeten staan.
Er komt een einde aan de miljarden verslindende
steun aan zombiebanken.
|
Het is goed als elk land zijn eigen schulden
betaalt, maar de garantstelling en de sanering moet gezamenlijk gebeuren.
Veel banken zijn te groot voor de landen waarin ze zijn gevestigd.
|
|
VVD
|
3 De stabiliteit van de euro
De keuze voor de euro is gemaakt en het is een
logische aanvulling op de Europese interne markt. Maar de gezamenlijke
muntunie kan uiteindelijk alleen succes hebben als de reeds lang gemaakte, en
recent aangescherpte afspraken, nauwgezet worden nagekomen door de
deelnemende lidstaten.
Een meer evenwichtige ontwikkeling en opwaartse
convergentie (dus geen middelmaat of ‘race to the bottom’) is noodzakelijk om
in de toekomst ontsporingen te voorkomen. Zo moeten lidstaten met een handelstekort
concurrerender worden. Verder dient de financiële sector op orde te zijn en
de begroting van lidstaten op termijn in evenwicht of in overschot, om
toekomstige schokken te kunnen opvangen.
|
Dit is vragen om problemen en geheel in lijn met
het Duits Model
|
0 comments:
Post a Comment