Catnip
>> Sunday, May 10, 2009
Raymond Geuss heeft een kat (p49, Philosophy and Real Politics):
When we use a tool in everyday life, it usually remains a detached instrument under my control and activated only when, where, and how I decide. I tie some catnip to the end of a room handle to lure Tabitha down off the roof, but when that episode is finished, I either decompose the new tool (the "catlure") completely or put it away under the stairs: Tabitha is off the roof; nothing else has changed. Given the extremely rudimentary nature of her general mental processes and the weakness of her memory, it is not even guaranteed that she won't find herself back up in the same place on the roof again tomorrow; mewing piteously n the same way as today. In contrast, conceptual innovations of the "stick," escape our control and become part of reality itself. Once Hobbes invents the idea of the "state," this idea can come into contact with real social forces with unforeseeable results.
Ik vind het voorbeeld, in de context van een boek over politiek, goed gekozen.
Ik ben op Geuss zijn boek gekomen via een interview voor het programma Philosopher's Zone van Alan Saunders (ABC/Australie). Ik weet niet precies waarom maar hij maakte meteen indruk. Misschien was het dit wel:
The most important thing for understanding politics is understanding history it seems to me; understanding history and understanding the fact that political thought is also political action. That propounding a theory is making intervention, and therefore any kind of political thinking should be a kind of political thinking that should locate itself in history and locate itself in a possible practical context.
Vaak hoor je de vraag "waar is geschiedenis goed voor". De vragensteller weet dan het antwoord natuurlijk al: "om er van te leren voor de toekomst, zodat we fouten kunnen voorkomen" is het geijkte antwoord. Ja dat zal best, het is bijzonder nuttig en investeren in geschiedenisonderwijs, Canons en een Nationaal Geschiedenis Museum is bijzonder verantwoord en verstandig.
Maar er is zo veel meer. Als je de politiek van een land of een bedrijf(stak), de natuur, het heelal, je eigen familie of wat dan ook, goed wilt begrijpen moet je weten hoe de dingen zijn geworden zoals ze nu zijn. Hoe het "zo gekomen is". Waarom zou je de tijd, de 4e dimensie, niet in je perspectief opnemen? Waarom zou je niet kijken als je ogen hebt? Het is zo voor de hand liggend maar toch hoor ik iedere keer weer de schoolmeester verantwoording.
Geuss heeft meer mooie beeldspraken. Over Robert Nozick's Anarchy, State and Utopia schrijft hij:
In the much-quoted first sentence of his book Anarchy, State, and Utopia he writes, "Individuals have rights, and there are things no person or group may do to them (without violating their rights)". (p. ix). He then allows that bald statement to lie flapping and gasping for breath like a large, moribund fish on the deck of a trawler, with no further analysis or discussion, and proceeds to draw consequences from it" (p64)
0 comments:
Post a Comment